Wybór miejsc

PPA: Needcompany: The Blind Poet

Termin: 2018-03-25 18:00
Czas trwania spektaklu: 105 minut min.
Miejsce: Duża Scena Teatru Muzycznego CAPITOL
Ograniczenia: Można kupić od 1 do 10 biletów. Miejsca w strefie III mają ograniczoną widoczność
Scenariusz, scenografia i reżyseria: Jan Lauwers
Muzyka: Maarten Seghers
Kostiumy: Lot Lemm

 

Występują
Grace Ellen Barkey, Jules Beckman, Anna Sophia Bonnema, Hans Petter Melø Dahl, Benoît Gob, Maarten Seghers, Mohamed Toukabri, Elke Janssens, Jan Lauwers
Asystentka reżysera: Elke Janssens
Dźwięk: Ditten Lerooij / Marc Combas


Kolektyw artystyczny Needcompany, założony ponad 30 lat temu przez Jana Lauwersa w Brukseli i – jak na stolicę Unii Europejskiej przystało – pomyślany jako przedsięwzięcie międzynarodowe, słynie z przedstawień, których wąską etykietą „teatr” nijak nie da się opatrzyć. To wydarzenia multimedialne i multistylistyczne, łączące niemal wszystkie znane dziedziny sztuk. I choć w dzisiejszych czasach trudno wskazać tematy, wołające o artystyczne zagospodarowanie, Needcompany wypracował sobie: Jan Lauwers słynie z inscenizacji błyskotliwych, pomysłowych i olśniewających wizualnie. A także głęboko zapadających w pamięć.

 

Na pomysł spektaklu „The Blind Poet” („Ślepy poeta”) Jan Lauwerns wpadł kontemplując Wielki Meczet w Kordobie – zdumiewającą budowlę, będącą połączeniem architektury Maurów i chrześcijan, którzy po zakończeniu rekonkwisty w XIII wieku zamienili świątynię na katolicką katedrę. Spektakl jest poetycką refleksją o przenikaniu się kultur i szukaniu własnych korzeniu, ale – przede wszystkim – rozpisanym na głosy traktatem o roli kobiet. W domach, w religiach, w historii.

Kilka jest do tych rozważań punktów wyjścia. Pierwszy – to cytowane przez reżysera, filozoficzne rozważania dwóch wielkich poetów języka arabskiego, drugi – to historyczne przekazy. W Kordobie pod rządami Maurów – powiada Lauwers – kobiety były równe mężczyznom, a zgromadzone w miejskich bibliotekach skarby ludzkiej myśli przewyższały wszystko, czym w wiekach średnich mogły poszczycić się metropolie chrześcijańskie. Ten świat został zniszczony przez obłęd krucjat.
I trzeci – to autentyczne historie rodzinne genealogie aktorów/performerów, którzy kilku językach i konwencjach wywodzących się z różnych kultur opowiadają bliską i daleką historię Europy.

Trwa komunikacja z serwerem…

Legenda

 
Strefa I
 
Strefa II
 
Strefa III - miejsca z ograniczoną widocznością
 
Miejsce niedostępne
 
Miejsce wybrane (w koszyku)